هدف از این پایان نامه بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران و سازوکارهای اجرایی آن می باشد
تعداد صفحات | 199 |
حجم | 346 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه،حقوق،الهیات |
سوال اصلی پایاننامه حاضر این است که؛ براساس مقررات فعلی ایران، آیا بیمهی طلاق قابلیّت اجرایی در نظام حقوقی ایران را داراست؟ چگونه و براساس چه ساز و کارهایی، بیمهی طلاق (به عنوان یکی از ابزارهای حمایت از زنان مطلّقه)، در حقوق ایران میتواند اجراء گردد؟
با توجه به هدف بیمهی طلاق که زوال یا کاهش مشکلات اقتصادیِ عارض بر زنان مطلّقه است، از جهات مطابقت با شرع و عدم مغایرت با قوانین، زمینهی اجرای بیمهی طلاق از این دو منظر فراهم است. این قابلیّت از متن ادلهی شرعی، در دستگیری از نیازمندان و عدم مغایرت این ادله و قوانین موضوعه نسبت به مباحث بیمهی طلاق، قابل کشف است. همچنین این نوع بیمه، با تجویز ساز و کارهایی مناسب مانند انعقاد قرارداد بیمههای تجاری، درج شروط در ضمن عقد، قرار گرفتن به عنوان مهریه یا به عنوان نفقه، با دخالت دولت در بسط دامنهی بیمههای اجتماعی یا پرداخت حق بیمهها یا قرار گرفتن به عنوان بیمهگزار، میتواند در نظام حقوقی ایران اجرا گردد.
طلاق را میتوان یک حادثه تلقی نمود، زیرا دارای چهار خصیصهی خارجی، غیرقابل دفع، غیر قابل پیشبینی و ناگهانی بودن است. همچنین طلاق برای زوجه، موجب ایجاد خطر می گردد چه آنکه طلاق به عنوان یک حادثه، باعث شکلگیری یک وضعیت ناخوشایندی است که بلافاصله پس از آن حاصل میگردد. علاوه بر این، ویژگیهای نهگانهی حادثه یا خطر درمورد طلاق نیز وجود داشته و میتواند با دارا بودن این عناصر، در گروه حوادث یا خطرات قرار گیرد.موضوع بیمه در بیمهی طلاق، خطر واقع شدن طلاق بین زوجین است.
مورد بیمه نیز زوجهای است که در مقابل این وضعیت تحت حمایت بیمه قرار گرفته و اصطلاحاً بیمهشده نامیده میشود. مبلغی که شوهر یا شخص ثالث و یا خود زوجه به بیمهگر پرداخت مینمایند، حق بیمه نامیده شده و آنچه که بیمهگر به صورت یکجا یا غالباً به صورت مستمری، با وقوع طلاق به زن مطلّقه میپردازد، وجه بیمه نامیده می شود.
ماهیّت حقوقی بیمهی طلاق میتواند یکی از این دو حالت باشد:
در رابطه با ساز و کارهای اجرای بیمهی طلاق، دو راهکار کلی قابل ارائه است:
در شرایط لازم برای برخورداری از حمایت بیمهگر نیز میتوان گفت: زوجه خود نباید به سمت محقق ساختن حادثه یا خطر تعیین شده، گام برداشته یا موجب وقوع آن شود که صرفاً با وجود دو استثناء قابل پذیرش است: نخست اینکه، زندگی برای زوجه به قدری غیر قابل تحمّل باشد که ناچاراً و ضرورتاً متوسّل به طلاق شده باشد. دوم اینکه، زوج، غائب مفقودالاثر باشد و زوجه با تحقق مادهی 1029 ق.م، در صورت وجود بیمهی طلاق، بتواند از آن بهرهمند گردد.
همچنین منظور از طلاقِ قابل حمایت، طلاق بائن یا طلاق رجعی است که عدهی آن سپری شده است. زنان مطلّقهای که قرار است تحت پوشش بیمهی طلاق قرار گیرند باید دارای شرایطی باشند که عبارتند از اینکه: زنان مطلّقه نباید شاغل باشند، مَلی نباشند، تحت پوشش بیمههای دیگری مانند بیمهی بیکاری، مستمری بازماندگان شوهرِ خود و ... قرار نداشته باشند. زنان مطلّقه برای تحت حمایت قرار گرفتن، نباید مجدداً ازدواج نموده و شوهر اختیار نمایند زیرا فرض بر آن است که با نکاح مجدد، آنان تحت حمایت شوهر قرار گرفته و مبنای بیمهی طلاق که زدودن فقر مالی زنان مطلّقه است، منتفی شده است.
شایسته است سیستم تقنینی کشور با تدوین قوانین مناسب از انعقاد قراردادهای بیمهی طلاق به صورت بیمههای تجاری اعم از خصوصی یا دولتی یا به صورت قرار دادن این نوع قراردادها به طور صریح، به عنوان یکی از مصادیق بیمههای اجتماعی یا به عنوان یکی از طرق حمایتیِ تأمین اجتماعی، حمایت و پشتیبانی خود را از زنان مطلّقه، که شرعاً و قانوناً به عهده آنهاست، نشان دهد.
فهرست مطالب
مقدمه 1
طرح موضوع 1
دلایل انتخاب موضوع 3
نقد ادبیات موضوع 4
سؤالات تحقیق 5
• سؤال اصلی 5
• سؤالات فرعی 5
فرضیه 5
مفروضات 5
اهداف تحقیق 6
روش تحقیق 6
سازماندهی تحقیق 7
فصل اول:کلیات / 7
مبحث اول: لزوم حمایت از زنان مطلّقه 11
گفتار اول: آمار رو به رشد طلاق و شرایط نامطلوب اقتصادی 11
بند اول: آمار رو به رشد طلاق 11
بند دوم: شرایط نامطلوب اقتصادی 14
گفتار دوم: عدم کارسازی ساز و کارهای حمایتیِ پیشبینی شده در حقوق موضوعه 19
گفتار سوم: عدم اشتغال و عدم توفیق زنان مطلّقه در ازدواج مجدد 22
بند اول: عدم اشتغال زنان مطلّقه 22
بند دوم: عدم توفیق زنان مطلّقه در ازدواج مجدد 24
گفتار اول: مفاهیم بیمه، تأمین اجتماعی، طلاق و زنان بیسرپرست 27
بند اول: مفهوم بیمه و تأمین اجتماعی 28
الف: مفهوم بیمه 28
ب: مفهوم تأمین اجتماعی 31
بند دوم: مفهوم طلاق 33
بند سوم: مفهوم زنان بیسرپرست 34
گفتار دوم: طرفها و عناصر قرارداد بیمه 35
بند اول: طرفهای قرارداد بیمه 35
الف: بیمهگر و بیمهگزار 36
1ـ بیمهگر 36
2ـ بیمهگزار 36
بند دوم: عناصر قرارداد بیمه 43
الف: حادثه، خطر و ویژگیهای آنها 43
1ـ حادثه 44
2ـ خطر 47
3ـ ویژگیهای حادثه یا خطر قابل پوشش 49
ب: موضوع و مورد بیمه 54
ج: حق و وجه بیمه 55
1ـ حق بیمه 56
2ـ وجه بیمه 58
بند اول: اقسام بیمه 59
الف: بیمههای تجاری 60
1ـ بیمههای اشخاص 60
2ـ بیمههای خسارتی 65
ب: بیمههای اجتماعی 67
بند دوم: نظام و قلمرو تأمین اجتماعی 70
الف: پوشش بیمههای اجتماعی 72
ب: حمایت اجتماعی و توانبخشی 72
ج: حوزهی امدادی 74
بند سوم: اقسام طلاق 74
الف: به تقاضای زوج 75
ب: به تقاضای زوجه 75
ج: طلاق توافقی 76
گفتار اول: پیشینهی بیمهی طلاق 77
بند اول: در جهان 77
بند دوم: در ایران 78
گفتار دوم: ماهیّت بیمهی طلاق 79
بند اول: فرض بیمهی اشخاص 79
بند دوم: فرض بیمهی خسارتی 82
بند سوم: ماهیّت حقوقی بیمهی طلاق 83
مبحث اول: نظریات مطرحشده در رابطه با اجرای بیمهی طلاق 76
گفتار اول: دیدگاه مخالف 76
الف: افزایش نرخ طلاق 77
ب: وقوع طلاقهای صوری 79
بند دوم: عدم امکان اطلاع از ازدواج یا اشتغال زنان مطلّقه 80
بند سوم: عدم استقبال از سوی مردان 82
گفتار دوم: دیدگاه موافق 83
بند اول: زوال آسیبهای اجتماعی عارض بر زنان مطلّقه 84
الف: ریشهی اقتصادی جرائم 84
ب: اعتیاد 87
ج: خودکشی 88
بند دوم: فرصت و توان کافی برای تربیت و رسیدگی به فرزندان 90
بند سوم: بهبود سلامت روانی و جسمی افراد جامعه 91
مبحث دوم: ساز و کارهای اجرای بیمهی طلاق 93
گفتار اول: با ارادهی آزاد افراد 93
بند اول: انعقاد قرارداد بیمهی تجاری 94
بند دوم: در قالب شروط ضمن عقد 94
الف: شروط انتخابی 95
ب: شروط ارشادی 96
بند سوم: در قالب مهریه 97
بند چهارم: گسترش قلمرو نفقه 103
گفتار دوم: حمایت دولتی 106
بند اول: الزاماتِ دولت در تحقق تأمین اجتماعی 106
الف: ادلهی شرعی 107
ب: ادلهی حقوقی 112
1ـ اسناد بینالمللی 113
2ـ مقررات داخلی 116
2ـ 1ـ قانون اساسی 116
2ـ 2ـ در مقررات و قوانین عادی 120
ج: براساس ضرورت عرفی برخی از مردان 128
بند دوم: توسعهی قلمرو پوششهای تأمین اجتماعی 132
الف: از طریق نظام بیمههای اجتماعی 133
ب: از طریق نظام حمایتی 139
مبحث سوم:شرایط بهرهمندی از بیمهی طلاق 141
گفتار اول: شخص متقاضی طلاق و نوع طلاقِ قابل حمایت 142
بند اول: شخص متقاضی طلاق 143
بند دوم: نوع طلاق 144
گفتار دوم: زنان مطلّقهی قابل حمایت 145
بند اول: فقر مالی 146
بند دوم: عدم ازدواج مجدد 147
نتیجهگیری 149
منابع و ماخذ 155
هدف از این پایان نامه بررسی ارتباط رضایت شغلی کارمندان شرکت بیمه با رضایت مشتری می باشد
تعداد صفحات | 194 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | بیمه |
هدف از این پایان نامه شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران می باشد
تعداد صفحات | 207 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر میزان بکارگیری فنآوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران می باشد
تعداد صفحات | 201 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | رشته فناوری اطلاعات (IT) |
دوران جدید که به عصر اطلاعات یا انفورماتیک معروف شده نوید دهنده جهانی نو با شیوههای نوین بکارگیری اطلاعات است. تاثیر شگرفی که فناوری اطلاعات در دو دهه اخیر بر کار و زندگی بشر گذاشته در خلال تمدن چندین هزار ساله او سابقه ندارد. IT یا بعبارتی کاربرد علمی نظامهای کامپیوتری توانسته علوم مختلف را یاری دهد که هر یک گامی بلندبر داشتهاند. (فلاح همتآبادی، 1382، صفحه 3) سازمانها نیز در این دوران به مثابه «مغزهای پردازش کننده اطلاعات» در نظر گرفته میشوند. سازمانها سیستمهای اطلاعاتی هستند. هر جنبهای از عملکرد سازمان بستگی به پردازش اطلاعات دارد و مدیران تصمیمات خود را از طریق پردازش اطلاعات اتخاذ میکنند. با پیدایش اینترنت و اینترانت سازمانها مترادف با جریان اطلاعات گردیدهاند. (مورگان به نقل از وارث 1380، صفحه 124)
همچنین در سازمانهای امروزی مدیران مجهز به رایانههای شخصی شدهاند که نه تنها امکان دسترسی به پایگاههای مرکزی دادهها را برای آنها فراهم میکند بلکه به آنها اجازه میدهد که خود اطلاعاتی را ایجاد نموده و در پایگاههای اطلاعاتی ذخیره نمایند. مدیران در جوامع کنونی در جمعآوری اطلاعات و ذخیرهسازی آن روی به عدم تمرکز آوردهاند. در ده سال آینده یافتن مدیری که بطور منظم از کامپیوتر برای نظارت بر فعالیتهای سازمانی خود و همچنین جمعآوری اطلاعات اولیه برای تصمیمگیری استفاده نکند غیرعادی بنظر خواهد آمد غیر معقول نیست که پیشبینی کنیم در آینده بسیار نزدیک سازمانها بر اساس شبکه اطلاعاتی خود ساختاربندی خواهند شد. در آینده مدیران با استفاده از سیستم اطلاعاتی قادر خواهند شد که به طور اثربخش فعالیتها را هماهنگ و کنترل نمایند و نیاز به دوائر ستادی و تعداد زیادی از مدیران میانی را کاهش دهند.
استیفن را بینز در کتاب تئوری سازمان برخی از تبعات انقلاب حاصله در فناوری اطلاعاتی که امکان وقوع آن هست را بدین گونه بر میشمارد:
1- بوجود آمدن ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز در سازمان
2- بوجود آمدن سازمانهای تختتر (سطحتر)
3- امکان کار کردن دهها میلیون نفر از کارگران و کارمندان در منزل
(رابینز، 80، ص 417)
بنابر شواهدی که ارائه گشت امروزه IT بعنوان ابزار استراتژیک مطرح است. در این شرایط حساس که کشورهای صنعتی سخت غرق در انقلاب ناشی از فناوریهای اطلاعاتی، کامپیوتر و میکروالکترونیک هستند کشورهای در حال توسعه در حاشیه قرار میگیرند. ولی در آینده این کشورها یا با بدست آوردن و بکارگیری دانش در جهت سرعت بخشیدن به حرکت چرخهای اقتصادی و اجتماعی خود جلو خواهند رفت یا در بازار رقابت فشرده و در حال افزایش جهانی واپس خواهند رفت.
بیان مساله:
فنآوری اطلاعات در عصر انفجار اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت و دگرگونی است. سیستمهای مختلف رایانهای هر روزه در نهادهای مختلف اقتصادی اجتماعی و صنعتی و اداری جهان پیشرفته، بیشتر و بیشتر ریشه دوانیده و در روند تصمیمگیریهای درون سازمان تحولات اساسی ایجاد میکنند. بهرهگیری از امکانات ناشی از توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر برای تسریع در عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمانها، باعث شده است که در کشورهای توسعه یافته اینگونه سیستمها تقریباً در بیشتر رشتهها بکار گرفته شوند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورمان ایران سازمانها تمایل زیادی برای بهرهگیری و استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی از خود نشان میدهند. با در نظر گرفتن این موضوع که در آینده هیچ عاملی مانند فناوری اطلاعات قادر به تغییر طراحی سازمانها نخواهد بود. تحقیق در این زمینه امری ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر با توجه به تمایل سازمانهای کشور ما جهت استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی لازم است مدیران پیشاپیش از اثراتی که احتمالاً این فناوریها بر سازمان، افراد و… میگذارند آگاهی یافته و با چشمانی کاملاً باز فنآوریهای اطلاعاتی را وارد سازمان کرده (متناسب با سطوح مدیریت و مهارت کاربران) و از آنها استفاده نمایند. با در نظر گرفتن این موارد در تحقیق حاضر به بررسی اثرات ناشی از کاربرد فنآوریهای اطلاعاتی در سازمان بر ساختار سازمانی خواهیم پرداخت و به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد که:
فهرست مطالب
فصل اول: معرفی تحقیق 3
مقدمه: 5
تعریف موضوع: 6
بیان مساله: 8
اهداف تحقیق: 9
اهمیت و ضرورت تحقیق: 10
فرضیات تحقیق: 12
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای اصلی تحقیق 12
- فناوری اطلاعات: 12
- پیچیدگی: 13
- رسمیت: 13
- تمرکز: 14
نسبتهای پرسنلی: 14
فصل دوم :ادبیات نظری و تجربی تحقیق 15
قسمت اول:فنآوری اطلاعات 16
مقدمه: 17
تکنولوژی (فنآوری) : 19
1- پژوهش وود وارد: 22
3 ـ مطالعات جیمز تامپسون: 26
تعریف فنآوری اطلاعات: 28
تاریخچه فنآوری اطلاعات: 30
مولفههای فنآوری اطلاعات: 37
معرفی چند نمونه از فنآوریهای اطلاعاتی: 38
ـ کاربرد فنآوری اطلاعات در سازمانها: 41
ب) کاربرد اطلاعاتی: 42
ناخشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: 43
خشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: 44
2 ـ بیمارستان کینگستون: 45
سیستم اطلاعات چیست؟ 46
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: 50
1 ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) 50
سیستمهای اطلاعات مدیریت چهار گونه گزارش تولید میکند: 51
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری با بازده قوی: 53
خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری: 53
ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: 55
معماری سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: 56
سیستم اتوماسیون اداری(OAS) 57
سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS 60
سیستمهای کارهای دانشبر KWS : 61
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: 63
مزایای فنآوری اطلاعات: 66
محدودیتهای فنآوری اطلاعات: 67
قسمت دوم:سازمان و ساختار سازمانی 69
مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان» 70
نگاهی به تعاریف سازمان: 71
ـ سازمان از نظر «Pfiffner & sherwood»: 72
سازماندهی (Organizing): 78
1- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف. 79
3- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی) 85
4- سازماندهی بر مبنای زمان: 87
6- سازمان مبتنی بر بازار: 90
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس: 94
ابعاد ساختاری: 102
فنون رسمی سازی: 105
نسبتهای پرسنلی: 112
فرهنگ چه میکند؟ 121
قسمت سوم:پیشینه تحقیق 123
پیشینه تحقیق: 124
الف) تحقیقات خارج از کشور: 124
1- بررسی و پژوهش اسمیت 124
بررسی و پژوهش ویگاند: 125
تحقیق فیفرولبلباسی: 126
تحقیقات تریست و بمفورد: 128
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: 129
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: 132
قسمت چهارم:- ساختار و تشکیلات شرکت سهامی بیمه ایران ، 134
بیمه چیست؟ 135
نگاهی به بیمه ایران: 135
معرفی مجتمعها و شعب بیمهای شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران: 137
فصل سوم: روش و روششناسی تحقیق » 144
مقدمه: 145
جامعه آماری مورد مطالعه: 145
روش جمعآوری اطلاعات: 145
ابزار اندازهگیری: (معرفی پرسشنامه) 147
- تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه: 149
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق » 151
تجزیه و تحلیل اطلاعات: 152
الف) توزیع فراوانیهای مشاهده شده: 152
1- اطلاعات جمعیت شناختی: 152
نمودار میزان استفاده از سیستم پشتیبانی از مدیران ارشد 157
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل: 167
تعریف شاخصها: 168
ضریب چولگی: 168
معرفی ضریب همبستگی پیرسون 176
فصل پنجم:بحث و نتیجهگیری تحقیق 185
مقدمه: 186
مروری بر ابعاد IT: 187
نتیجهگیری از فرضیه اول: 188
نتیجهگیری از فرضیه دوم: 189
نتیجهگیری از فرضیه سوم: 190
نتیجهگیری از فرضیه چهارم: 191
پیشنهادات تحقیق: 192
الف: پیشنهاد برای سازمان : 192
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی: 195
هدف از این پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با روش تحلیل پوششی داده ها DEA بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
تعداد صفحات | 123 |
حجم | 476 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با روش تحلیل پوششی داده ها DEA بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.
چکیده
شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و. تاثیر بسزایی دارد. در بین ارکان مختلف، شبکه های فروش، نمایندگی های بیمه به لحاظ تعداد و گستردگی جغرافیایی از اهمیت دو چندانی برخوردارند. بنابراین عملکرد آنان می تواند، تأثیر شگرفی بر بینش، نگرش و درک بیمه گزاران نسبت به شرکت بیمه داشته باشد.
لذا ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه به منظور اطلاع از کیفیت و چگونگی عملکرد آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش کارایی 60 نماینده شرکت سهامی بیمه ایران فعال در استان گیلان که کارمزد دریافتی ماهانه آنها بین20 الی70 میلیون ریال می باشد، با دو روش تحلیل پوششی داد ه ها BCC –O با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب (ضریب خسارت) به عنوان ورودی و روش دوم با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب به عنوان خروجی با استفاده از مدل مهرگان مورد بررسی قرارگرفت. اطلاعات مربوط به هزینه عملیاتی و پرسنلی نمایندگان از دفاتر نمایندگی گرفته شد و مقادیر مربوط به حق بیمه و محاسبه ضریب خسارت از اطلاعات پایگاه داد ه های حسابداری شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان اخذ گردید. با توجه به نتایج بدست آمده با هر دو روش 14 نماینده کارا و 46 نماینده ناکارا شدند. تفاوت دو روش در مقدار کارایی های نمایندگان می باشد که بیانگر این است در روش دوم با در نظر گرفتن خروجی نامطلوب نتایج حاصله دقیق تر می باشد. ضمنا سایر نمایندگان می توانند با الگو قراردادن نمایندگان کارا به عنوان مرجع (الگو) و رساندن ورودی و خروجی های شان به واحدهای مجازی پیشنهادی یا همان نقاط تصویر به سطح مطلوبی از کارایی برسند. نمایندگان بیمه باید با شناخت کامل از صنعت و بازار بیمه حق بیمه دریافتی از بیمه گزاران را افزایش دهند، تا به سطح قابل قبولی از کارایی برسند.
کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، کارایی، شبکه فروش، صنعت بیمه، خروجی نامطلوب
مقدمه
ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به سنجش و اندازهگیری، ارزشگذاری و قضاوت درباره عملکرد سازمان در دوره معینی پرداخته و در صورتی که با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء عملکرد سازمانها میگردد(صالح زاده و دیگران، 1390). اندازه گیری کارایی به عنوان یکی از مهمترین روشهای ارزیابی عملکرد و بهره وری یک شرکت، همواره مورد توجه محققان قرار داشته است. (Niknazar,2011 ؛ اجلی و صفری، 1390) کارایی بیانگر این مفهوم است که یک سازمان در یک دوره زمانی مشخص، به چه میزان توانسته است از منابع خود در راستای تولید استفاده نماید. بنابراین کارایی، معیار عملکرد یک سیستم سازمانی است که بر میزان منابع (ورودی ها) استوار شده است. به عبارت دیگر کارایی، میزان مصرف منابع برای تولید مقدار معینی، محصول است. (مهرگان، 1391ص38). قدم ابتدایی در زمینه بهبود کارایی و بهره وری، "اندازه گیری" است. اندازه-گیری کارایی و بهره وری شرایطی را فراهم می آورد تا مدیران سازمان دریابند در چه وضعیتی قرار دارند و بتوانند برای بهبود شرایط فعلی برنامه ریزی کنند (امامی میبدی و دیگران، 1388).
سازمانها برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها و الگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود بهره گیرند. ارزیابی عملکرد، ضرورتی بنیادین در رویارویی و سازگاری با تحولات و بهبود مستمر فعالیت هاست. امروزه در صنعت بیمه به دلیل ورود شرکت های متعدد بخش خصوصی، شرایط رقابتی ویژه ای حکمفرما شده است به طوری که شرکت های با عملکرد و توان رقابتی بالا، قادر به ادامه حیات خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد تا این شرکت ها ضمن ارزیابی عملکرد خود نسبت به سایر شرکت ها، با شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد زمینه را برای بهبود مستمر خود فراهم نمایند(میثم شفیعی ودیگران،1391).خدمات بیمه ای نقشی مهم در اقتصاد ملی ایفا می کنند و تاثیرات عمیقی بر رفتار بخش های مختلف اقتصادی دارند. امروزه با تغییرات بنیادین در اقتصاد دنیا، شرکت های بیمه ای نیز دچار تغییرات اساسی شده اند. از جمله این تغییرات اساسی، افزایش کمی مؤسسات بیمه ای و حضور بیش از پیش بخش خصوصی در این عرصه از فعالیت های اقتصادی است، به طوری که این حضور نسبت به سال های گذشته تقریبا چندین برابر رشد داشته است. صنعت بیمه از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اعتبار و اهمیت خاصی دارد و ارزیابی کارایی شرکت های بیمه علاوه برآگاهی دادن به ذی نفعان، باعث افزایش رقابت، پویایی صنعت و توسعه پایدار و متوازن جامعه می شود.
شرکت های بیمه برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها والگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود و فعالیت های جاری در سازمان بهره گیرندAdler & Golany ,2001)).توسعه یافتگی یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بوده و صنعت بیمه پشتوانه راسخی است که سهم چشمگیری در تحقق این مهم خواهد داشت.همزمان با تعریف بهره وری روش های متعددی نیز برای اندازه گیری آن ارائه شده است. روش های مختلفی جهت اندازه گیری و ارزیابی کارایی سازمانها وجود دارد که در یک طبقه بندی کلی آنها را به مدل های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می کنند(امامی میبدی و دیگران، 1388؛ آذر، 1386 ؛ مهرگان، 1391، ص 25). در روشهای پارامتریک با استفاده از تکنیک های مختلف آماری و اقتصادسنجی، نسبت به تعیین کارایی اقدام می گردد و در روشهای ناپارامتریک از مدل های برنامه ریزی ریاضی(بهینه سازی تابع هدف) کارایی هر واحد محاسبه می گردد (مهرگان،1391، ص 25).
فرآیند ارزیابی عملکرد، فرآیندی است که به سازمان این فرصت را می دهد که مشکلات را شناسایی کند و عمل صحیح را قبل از اینکه مشکلات بزرگ شوند، انجام دهد(Kueng, 2000 ). دو روش عمده ای که برای تخمین کارایی بنگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، روش مرز تصادفی و روش تحلیل پوششی داده ها است. در روش تحلیل پوششی داده ها، تخمین کارایی با استفاده از سیستم برنامه ریزی ریاضی صورت می گیرد. در این روش محدودیتی در انتخاب نهاده و ستاده ها وجود ندارد البته به شرط آن که تعداد بنگاه ها به اندازه کافی زیاد باشد. اما روش تحلیل مرز تصادفی با استفاده از روش های اقتصادسنجی به تخمین کارایی می پردازد (همتی و همکاران،1386).
شرکت های بیمه ای سعی دارند با استفاده بهینه از امکانات موجود، خدماتی ارائه دهند که به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بالایی باشد. کارایی از معیارهای اساسی برای سنجش عملکرد سازمانی است که بیانگر نسبت خروجی یک مجموعه به ورودی های آن را نشان می دهد، اما با افزایش تعداد خروجی ها و ورودی ها، اندازه گیری کارایی با شیوه های سنتی بسیار دشوار است، بنابراین یکی از روش های بسیار کارآمد جهت ارزیابی عملکرد واحدهای مشابه که به دلیل خصوصیات مطلوب، خروجی های گسترده و تحلیل ناکارایی بنگاه ها در بیش از سه دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، روش تحلیل پوششی داده هاست. در این پژوهش، با استفاده از شاخص کارایی، ارزیابی عملکرد شبکه فروش شرکت بیمه صورت گرفته و برای بدست آوردن کارایی هم از تکنیک تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است.
فهرست مطالب
چکیده .1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه .3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق5
1-4- اهداف تحقیق8
1-5- مدل تحقیق 9
1-6- تعریف متغیرهای پیشنهادی تحقیق 10
1-7- سوالات تحقیق 12
1-8- روش تحقیق.12
1-8-1- روش گردآوری اطلاعات .12
1-8-2- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 12
1-9- قلمرو تحقیق 13
1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.13
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 18
2-2- ارزیابی عملکرد . 19
2-3- تحلیل پوششی داده ها 21
2-4- مدل های اصلی تحلیل پوششی داده ها 22
2-4-1- مدلCCR . 23
2-4-1-1- مدل مضربی CCR ورودی محور .25
2-4-1-2- مدل مضربی CCR خروجی محور.26
2-4-2- مدل BCC 27
2-4-2-1- مدل مضربی BCC ورودی محور 27
2-4-2-2- مدل مضربی BCC خروجی محور.28
2-5- مروری بر تحقیقات انجام شده با استفاده DEA .29
2-5-1- تحقیقات خارجی .29
2-5-2- تحقیقات داخلی 30
2-6- مروری بر تحقیقات انجام شده درصنعت بیمه با استفاده DEA32
2-6-1- تحقیقات خارجی . 32
2-6-2- تحقیقات داخلی 35
2-7- ورودی ها و خروجی های نامطلوب در DEA . 39
2-7-1- مدل خروجی نامطلوب 40
2-8- مروری بر تحقیقات انجام شده با خروجی نامطلوب. 41
2-9- مدل تحقیق . 43
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه . 45
3-2- روش تحقیق 46
3-3- جامعه آماری . 46
3-4- روش گردآوری اطلاعات 47
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 47
3-6- رتبه بندی واحدهای کارا 48
3-6-1- روش اندرسون- پترسون 48
3-6-2- روش کارایی متقاطع . 48
3-7- ورودی و خروجی های تحقیق .49
3-7-1- ورودی ها .49
3-7-2- خروجی ها .49
3-7-3- ورودی و خروجی نمایندگی بیمه . 50
3-8- نمونه ای از حل مدل تحلیل پوششی داده ها 53
3-8-1- روش اول مدل BCC خروجی محور .53
3-8-2- روش دوم خروجی نامطلوب مهرگان .54
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 57
4-2- ارزیابی و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مدل .58
4-2-1- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب به عنوان یک عامل ورودی 58
4-2-2- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب با تغییر متغیر به عنوان یک عامل خروجی
.65
4-3- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری .71
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه .75
5-2- سنجش کارایی نمایندگان با روش های فعلی 75
5-3- پاسخ به پرسش های تحقیق 77
5-4- بحث و نتیجه گیری . 84
5-5- پیشنهادات برخاسته از تحقیق .85
5-5-1- پیشنهاد برای نمایندگان بیمه . 85
5-5-2- پیشنهاد ها برای شرکت های بیمه . 86
5-5-3- پیشنهاد ها برای بیمه مرکزی . 87
5-6- پیشنهاد برای تحقیقات آینده . 87
5-7- محدودیت ها. 87
منابع و مأخذ
الف – منابع فارسی . 89
ب - منابع خارجی . 92
پیوست ها
پیوست الف – شناخت بیمه و تاریخچه آن 94
فهرست جداول
جدول(2-1)خلاصه ای بر فعالیتهای DEA.38
جدول(3-1) جدول(3-1) ورودی ها( )و خروجی های( )،نماینده بیمه50
جدول(4-1) نتایج ارزیابی نمایندگی های بیمه و واحدهای مرجع با دیدگاه اول 59
جدول (4-2) نمایندگان کارا در دیدگاه اول . 62
جدول (4-3) نقاط تصویر واحدها به منظور کارا شدن در دوره بعدی فعالیت در دیدگاه اول 62
جدول (4-4) نقاط تصویر (واحد مجازی )برای نمایندگی 7343 65
جدول(4-5) تبدیل خروجی نامطلوب به خروجی مطلوب بر اساس مدل مهرگان 66
جدول(4-6) : نتایج ارزیابی نمایندگی های بیمه و واحدهای مرجع با دیدگاه دوم 66
جدول (4-7) نمایندگان کارا در دیدگاه دوم 68
جدول(4-8 ) : نقاط تصویر نمایند گی ها در دیدگاه دوم 69
جدول (4-9) : رتبه بندی واحدها بر اساس دو دیدگاه 72
جدول (5-1) رتبه بندی نمایندگی های بیمه بر اساس روش فعلی 76
جدول (5-2) تعداد و درصد نمایندگان کارا و ناکارا .78
جدول (5-3) مقایسه تعداد واحدهای کارا و ناکارا و مقایسه میانگین کارایی 78
جدول (5-4) مقایسه نتایج حاصل از سنجش کارایی دیدگاه اول و دوم.79
فهرست اشکال
شکل(1-1) مدل کلاسیک واحد تصمیم گیرنده 8
شکل (1-2) ورودی و خروجی دفاتر نمایندگی 11
شکل(2-1) مدل کلی تحلیل پوششی داده ها22