بیمبا(بیمه بازار)

بیمبا(بیمه بازار)

(Market insurance)Bimba
بیمبا(بیمه بازار)

بیمبا(بیمه بازار)

(Market insurance)Bimba

بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران

بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران

هدف از این پایان نامه بررسی قابلیت اجرایی بیمه طلاق در نظام حقوقی ایران و سازوکارهای اجرایی آن می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات199
حجم346 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیفقه،حقوق،الهیات

توضیحات کامل

سوال اصلی پایان‌نامه‌ حاضر این است که؛ براساس مقررات فعلی ایران، آیا بیمه‌ی طلاق قابلیّت اجرایی در نظام حقوقی ایران را داراست؟ چگونه و براساس چه ساز و کارهایی، بیمه‌ی طلاق (به عنوان یکی از ابزارهای حمایت از زنان مطلّقه)، در حقوق ایران می‌تواند اجراء گردد؟

 

 

 با توجه به هدف بیمه‌ی طلاق که زوال یا کاهش مشکلات اقتصادیِ عارض بر زنان مطلّقه است، از جهات مطابقت با شرع و عدم مغایرت با قوانین، زمینه‌ی اجرای بیمه‌ی طلاق از این دو منظر فراهم است. این قابلیّت از متن ادله‌ی شرعی، در دستگیری از نیازمندان و عدم مغایرت این ادله و قوانین موضوعه نسبت به مباحث بیمه‌ی طلاق، قابل کشف است. هم‌چنین این نوع بیمه، با تجویز ساز و کارهایی مناسب مانند انعقاد قرارداد بیمه‌های تجاری، درج شروط در ضمن عقد، قرار گرفتن به عنوان مهریه یا به عنوان نفقه، با دخالت دولت در بسط دامنه‌ی بیمه‌های اجتماعی یا پرداخت حق بیمه‌ها یا قرار گرفتن به عنوان بیمه‌گزار، می‌تواند در نظام حقوقی ایران اجرا گردد.

 

 

طلاق را می‌توان یک حادثه تلقی نمود، زیرا دارای چهار خصیصه‌ی خارجی، غیرقابل دفع، غیر قابل پیش‌بینی و ناگهانی بودن است. همچنین طلاق برای زوجه، موجب ایجاد خطر می گردد چه آنکه طلاق به عنوان یک حادثه، باعث شکل‌گیری یک وضعیت ناخوشایندی است که بلافاصله پس از آن حاصل می‌گردد. علاوه بر این، ویژگی‌های نه‌گانه‌ی حادثه یا خطر درمورد طلاق نیز وجود داشته و می‌تواند با دارا بودن این عناصر، در گروه حوادث یا خطرات قرار گیرد.موضوع بیمه در بیمه‌ی طلاق، خطر واقع شدن طلاق بین زوجین است.

 

 

 

مورد بیمه نیز زوجه‌ای است که در مقابل این وضعیت تحت حمایت بیمه قرار گرفته و اصطلاحاً بیمه‌شده نامیده می‌شود. مبلغی که شوهر یا شخص ثالث و یا خود زوجه به بیمه‌گر پرداخت می‌نمایند، حق بیمه نامیده شده و آنچه که بیمه‌گر به صورت یک‌جا یا غالباً به صورت مستمری، با وقوع طلاق به زن مطلّقه می‌پردازد، وجه‌‌ بیمه نامیده می شود.

 

 

ماهیّت حقوقی بیمه‌ی طلاق می‌تواند یکی از این دو حالت باشد:

  1. اول اینکه، بیمه‌ی طلاق در کنار بیمه‌های عمر، حادثه و درمان، به عنوان یکی از اقسام بیمه‌های اشخاص باشد.
  2. دوم اینکه، یک نوع بیمه‌ی عمر در صورت حیاتِ مشروط به طلاق است. 

 

 

 

 

در رابطه با ساز و کارهای اجرای بیمه‌ی طلاق، دو راهکار کلی قابل ارائه است:

  1. نخست، اراده‌ی آزاد و اختیاری اشخاص،
  2. دوم، با حمایت و دخالت دولت در اجرای بیمه‌ی طلاق.

 

 


در شرایط لازم برای برخورداری از حمایت بیمه‌گر نیز می‌توان گفت: زوجه خود نباید به سمت محقق ساختن حادثه یا خطر تعیین شده، گام برداشته یا موجب وقوع آن شود که صرفاً با وجود دو استثناء قابل پذیرش است: نخست اینکه، زندگی برای زوجه به قدری غیر قابل تحمّل باشد که ناچاراً و ضرورتاً متوسّل به طلاق شده باشد. دوم اینکه، زوج، غائب مفقودالاثر باشد و زوجه با تحقق ماده‌ی 1029 ق.م، در صورت وجود بیمه‌ی طلاق، بتواند از آن بهره‌مند گردد. 

 

 

همچنین منظور از طلاقِ قابل حمایت، طلاق‌ بائن یا طلاق رجعی است که عده‌ی آن سپری شده است. زنان مطلّقه‌ای که قرار است تحت پوشش بیمه‌ی طلاق قرار گیرند باید دارای شرایطی باشند که عبارتند از اینکه: زنان مطلّقه نباید شاغل باشند، مَلی نباشند، تحت پوشش بیمه‌های دیگری مانند بیمه‌ی بیکاری، مستمری بازماندگان شوهرِ خود و ... قرار نداشته باشند. زنان مطلّقه برای تحت حمایت قرار گرفتن، نباید مجدداً ازدواج نموده و شوهر اختیار نمایند زیرا فرض بر آن است که با نکاح مجدد، آنان تحت حمایت شوهر قرار گرفته و مبنای بیمه‌ی طلاق که زدودن فقر مالی زنان مطلّقه است، منتفی شده است.
شایسته است سیستم تقنینی کشور با تدوین قوانین مناسب از انعقاد قراردادهای بیمه‌ی طلاق به صورت بیمه‌های تجاری اعم از خصوصی یا دولتی یا به صورت قرار دادن این نوع قراردادها به طور صریح، به عنوان یکی از مصادیق بیمه‌های اجتماعی یا به عنوان یکی از طرق حمایتیِ تأمین اجتماعی، حمایت و پشتیبانی خود را از زنان مطلّقه، که شرعاً و قانوناً به عهده آنهاست، نشان دهد.  

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه    1
طرح موضوع    1
دلایل انتخاب موضوع    3
نقد ادبیات موضوع    4
سؤالات تحقیق    5
• سؤال اصلی    5
• سؤالات فرعی    5
فرضیه‌    5
مفروضات    5
اهداف تحقیق    6
روش تحقیق    6
سازماندهی تحقیق    7


فصل اول:کلیات / 7
مبحث اول: لزوم حمایت از زنان مطلّقه    11
گفتار اول: آمار رو به‌ رشد طلاق و شرایط نامطلوب اقتصادی    11
بند اول: آمار رو به رشد طلاق    11
بند دوم: شرایط نامطلوب اقتصادی    14
گفتار دوم: عدم کارسازی ساز و کارهای حمایتیِ پیش‌بینی شده در حقوق موضوعه    19
گفتار سوم: عدم اشتغال و عدم توفیق زنان مطلّقه در ازدواج مجدد    22
بند اول: عدم اشتغال زنان مطلّقه    22
بند دوم: عدم توفیق زنان مطلّقه در ازدواج مجدد    24

مبحث دوم    مفاهیم، طرف‌ها، عناصر و مقسَّمات مرتبط با قرارداد بیمه‌ی طلاق    27

گفتار اول: مفاهیم بیمه، تأمین اجتماعی، طلاق و زنان بی‌سرپرست    27
بند اول: مفهوم بیمه و تأمین اجتماعی    28
الف: مفهوم بیمه    28
ب: مفهوم تأمین اجتماعی    31
بند دوم: مفهوم طلاق    33
بند سوم: مفهوم زنان بی‌سرپرست    34
گفتار دوم: طرف‌ها و عناصر قرارداد بیمه    35
بند اول: طرف‌های قرارداد بیمه    35
الف: بیمه‌گر و بیمه‌گزار    36
1ـ بیمه‌گر    36
2ـ بیمه‌گزار    36
بند دوم: عناصر قرارداد بیمه    43
الف: حادثه، خطر و ویژگی‌های آنها    43
1ـ حادثه    44
2ـ خطر    47
3ـ ویژگی‌های حادثه یا خطر قابل پوشش    49
ب: موضوع و مورد بیمه    54
ج: حق و وجه‌‌ بیمه    55
1ـ حق بیمه    56
2ـ وجه بیمه    58

گفتار سوم: تحلیل اقسام بیمه، تأمین اجتماعی و طلاق    58

بند اول: اقسام بیمه    59
الف: بیمه‌های تجاری    60
1ـ بیمه‌های اشخاص    60
2ـ بیمه‌های خسارتی    65
ب: بیمه‌های اجتماعی    67
بند دوم: نظام و قلمرو تأمین اجتماعی    70
الف: پوشش بیمه‌‌های اجتماعی    72
ب: حمایت اجتماعی و توانبخشی    72
ج: حوزه‌ی امدادی    74
بند سوم: اقسام طلاق    74
الف: به تقاضای زوج    75
ب: به تقاضای زوجه    75
ج: طلاق توافقی    76

مبحث سوم:پیشینه‌ و ماهیّت بیمه‌ی طلاق    77

گفتار اول: پیشینه‌ی بیمه‌ی طلاق    77
بند اول: در جهان    77
بند دوم: در ایران    78
گفتار دوم: ماهیّت بیمه‌ی طلاق    79
بند اول: فرض بیمه‌ی اشخاص    79
بند دوم: فرض بیمه‌ی خسارتی    82
بند سوم: ماهیّت حقوقی بیمه‌ی طلاق    83

 

 

فصل دوم: نظریات، راهکارهای اجرا و شرایط بهره‌مندی از بیمه‌ی طلاق/ 74

مبحث اول: نظریات مطرح‌شده در رابطه با اجرای بیمه‌ی طلاق    76
گفتار اول: دیدگاه مخالف    76

بند اول: افزایش نرخ طلاق و وقوع طلاق‌های صوری    76

الف: افزایش نرخ طلاق    77
ب: وقوع طلاق‌های صوری    79
بند دوم: عدم امکان اطلاع از ازدواج یا اشتغال زنان مطلّقه    80
بند سوم: عدم استقبال از سوی مردان    82
گفتار دوم: دیدگاه موافق    83
بند اول: زوال آسیب‌های اجتماعی عارض بر زنان مطلّقه    84
الف: ریشه‌ی اقتصادی جرائم    84
ب: اعتیاد    87
ج: خودکشی    88
بند دوم: فرصت و توان کافی برای تربیت و رسیدگی به فرزندان    90
بند سوم: بهبود سلامت روانی و جسمی افراد جامعه    91
مبحث دوم: ساز و کارهای اجرای بیمه‌ی طلاق    93
گفتار اول: با اراده‌ی آزاد افراد    93
بند اول: انعقاد قرارداد بیمه‌ی تجاری    94
بند دوم: در قالب شروط ضمن عقد    94
الف: شروط انتخابی    95
ب: شروط ارشادی    96
بند سوم: در قالب مهریه    97
بند چهارم: گسترش قلمرو نفقه    103
گفتار دوم: حمایت دولتی    106
بند اول: الزاماتِ دولت در تحقق تأمین اجتماعی    106
الف: ادله‌ی شرعی    107
ب: ادله‌ی حقوقی    112
1ـ اسناد بین‌المللی    113
2ـ مقررات داخلی    116
2ـ 1ـ قانون اساسی    116
2ـ 2ـ  در مقررات و قوانین عادی    120
ج: براساس ضرورت عرفی برخی از مردان    128
بند دوم: توسعه‌ی قلمرو پوشش‌های تأمین اجتماعی    132
الف: از طریق نظام بیمه‌های اجتماعی    133
ب: از طریق نظام حمایتی    139
مبحث سوم:شرایط بهره‌مندی از بیمه‌‌ی طلاق    141
گفتار اول: شخص متقاضی طلاق و نوع طلاقِ قابل حمایت    142
بند اول: شخص متقاضی طلاق    143
بند دوم: نوع طلاق    144
گفتار دوم: زنان مطلّقه‌ی قابل حمایت    145
بند اول: فقر مالی    146
بند دوم: عدم ازدواج مجدد    147

نتیجه‌گیری    149


منابع و ماخذ    155


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارتباط رضایت شغلی کارمندان شرکت بیمه با رضایت مشتری

ارتباط رضایت شغلی کارمندان شرکت بیمه با رضایت مشتری

هدف از این پایان نامه بررسی ارتباط رضایت شغلی کارمندان شرکت بیمه با رضایت مشتری می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات194
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیبیمه

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته بیمه

ارتباط رضایت شغلی کارمندان شرکت بیمه با رضایت مشتری

 
 
 
چکیده:
با توجه به رقابتی شدن محیط کسب وکار، برای جلب رضایت مشتریان با هدف افزایش سودآوری، درآمد و افزایش وفاداری مشتریان لازم است به بررسی نقش نیروی انسانی و درک عوامل تاثیر گذار بر عملکردکارکنان به واسطه نقشی که می تواند برکیفیت خدمات ارایه شده و در نهایت ادراکات مشتریان از خدمات دریافت شده و میزان رضایت آنان داشته باشد، توجه شود.
امروزه صنایع خدماتی نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کنند و در این میان نقش و اهمیت جایگاه صنعت بیمه به عنوان صنعت مولد و حمایت کننده از صنایع دیگر بر کسی پوشیده نیست لازمه پیشرفت، ادامه حیات و باقی ماندن در صحنه، درک درست نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنان می باشد.از این رو چالش بزرگ خدمات، جلب رضایت مشتری است.
 
 وقتی یک مشتری، خدمات خاصی را می خرد، کارکنان مستقیماً بر درک مشتری از کیفیت تعامل اثر می گذارند.به گونه ای که یک مشتری ناراضی نه تنها ممکن است برای دریافت خدمت به سازمان های دیگری مراجعه کند، بلکه تجربه ناخوشایندش را نیز با دیگران به اشتراک می گذارد؛ از سویی دیگر، ممکن است در نتیجه یک تعامل با کیفیت میان کارکنان و مشتری، مشتری راضی شده و تجربه خوشایندش را با دیگران به اشتراک بگذارد.هدف کاربردی این تحقیق بررسی رابطه میان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان در شرکت های بیمه شهرستان رشت می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی است. 
 
جامعه آماری ، شرکت های بیمه شهرستان رشت می باشد، از این رو پرسشنامه ای شامل 27 سوال تهیه و بین مشتریان شرکت های بیمه شهرستان رشت توزیع گردید در آخر تجزیه و تحلیل روی 384 پرسشنامه جمع آوری شده از مشتریان و 147 پرسشنامه جمع آوری شده از کارکنان انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل، از نرم افزارهای SPSS وLISREL استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دادکه تعارض و ابهام نقش بر رضایت شغلی کارکنان تاثیرگذار است، رضایت شغلی بر تعهد درک شده کارکنان اثرگذار است و تعهد درک شده کارکنان نیز بر رضایت مشتریان اثرگذار است.
 
 
 
 
واژگان کلیدی:

تعارض نقش

ابهام نقش

رضایت شغلی

رضایت مشتری

تعهد درک شده کارکنان

 
 
 
 مقدمه
 امروزه صنایع خدماتی نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کنند و در این میان نقش و اهمیت جایگاه صنعت بیمه به عنوان صنعت مولد و حمایت کننده از صنایع دیگر بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر جهان بیمه به سرعت در حال تغییر و تحول و رقابتی شدن است و لازمه پیشرفت، ادامه حیات و باقی ماندن در صحنه، درک درست نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنان می باشد.از این رو چالش بزرگ خدمات، جلب رضایت مشتری است(نوری،1382،ص10). 
به اعتقاد هلیر و همکارانش   رضایت را می توان به عنوان درجه ای کلی از خرسندی و خوشی حس شده در مشتری دانست که نتیجه ، توانایی آن خدمت در برآوردن خواسته ها، توقعات و نیازهای مرتبط با خدمت برای مشتری است . یی   رضایت را حالتی  میداند که پس از مصرف محصول یا استفاده از خدمت، برای مشتری حا صل می شود؛ به عبارتی دیگر رضایت ر ا می توان به عنوان فرآیند درک و ارزیابی مشتری از تجربه مصرف محصول یا استفاده از خدمات تعریف کرد.اگر سازما ن ها بخواهند به رضایت مشتری دست یابند، باید سطح رضایت مشتر ی را اندازه گیری کنند زیرا هیچ کس نمی تواند چیزی را که قادر به اندازه گیری آن نیست، مدیریت کند(هو ، 1995،ص21). 
 
رضایت مشتری، عاملی است که میزان موفقیت سازمان را در برقراری ارتباط با مشتری تعیین می کند. بنابراین اندازه گیری آن بسیار مهم است . بحث رضایت بیمه گذارا ن - به عنوان مشتریا ن شرکت های بیمه - از کیفیت خدمات این شرکت ها، در نهایت امر تعیین کننده بقاء یا عدم بقاء این شرکت ها در بازار بیمه خواهد بود (موون ،1994،ص20). در دنیای مملو از پیچیدگی و تغییر و تحول امروز، سطح رقابت سازمانی همواره در حال افزایش است بدیهی است که در عرصه رقابت جهانی سازمان هایی موفق تر عمل خواهند کرد که بتوانند سازوکارهای مثبت را در رقابت پیش روی خود بهتر به منصه ظهور برسانند. به عبارتی دیگر سازمان هایی خواهند توانست از پالاینده گزینش سخت محیطی عبور کنند که از هرگونه ناخالصی بری بوده و بتوانند اعتماد و رضایت خاطر عوامل تعیین کننده و استراتژ یکی محیطی را جلب کنند (زروندی،1388،ص12). 
 
اگر سازمان تنها به هدف های مادی کارکنان توجه کند و هدف های معنوی را نادیده بگیرد، کارکنان در سازمان به عملکرد اندک گرایش مییابند، زیرا توقعات آنها برآورده نشده است، هرگاه هدف های مادی و معنوی افراد از سوی سازمان مورد توجه قرار گیرد، آنان با تمام توان خود در جهت تحقق اهداف سازمان تلاش و کوشش خواهند نمود. از آنجاکه بخش مهمی از عمر ما در محیط کاری سپری می شود و بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی ما در ساعات کاری شکل می گیرد. می توان از کار به عنوان بخش بسیار مهم و زندگی انسان یاد کرد با توجه به اهمیت ابعاد مختلف کار در زندگی انسان ها، می توان گفت که تعهد سازمانی و تمایل به انجام کار نیز تاثیر بسزایی در نحوه خشنودی انسان ها از وضیعت زندگیشان دارد(زروندی،1388،ص12).
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول
1-1)  مقدمه 1
1-2) بیان مساله 2
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق 4
1-4) اهداف تحقیق 5
1-5) سوالات تحقیق 6
1-6)  چهارچوب نظری تحقیق 7
1-7) فرضیه های تحقیق 7
1-8-1)تعاریف نظری متغیرها 8
1-8-2) تعاریف عملیاتی متغیرها 8
1-9) قلمروتحقیق 10
 
فصل دوم
2-1) رضایت مشتری 14
2-1-1) تعاریف رضایت مشتری 16
2-1-2) رضایت کارکردی و رضایت روانی 19
2-1-3) مزایای رضایت مشتری 20
2-1-4) ارتباط رضایت و وفاداری مشتری 22
2-2)اهمیت رضایت مشتری 24
2-3) اندازه گیری رضایت مشتری 25
2-4) روش های اندازه گیری رضایت مشتری 29
2-4-1) شاخص های رضایت مشتری در سطح بین المللی 29
2-4-1-1) مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا 30
2-4-1-2)مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا 31
2-4-1-3)شاخص ملی رضایت مشتری سوئیس 32
2-4-1-4)مدل شاخص ملی رضایت مشتری در مالزی 33
2-4-1-5)مدل شاخص رضایت مشتری در هنگ کنگ 34
2-5) هداف و مزایای تدوین شاخص رضایت مشتری 35
2-2) تعهد درک شده کارکنان 38
2-2-1) تعاریف تعهد 41
2-2-2) ابعاد تعهد سازمانی 41
2-2-3) عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی 43
2-3) رضایت شغلی 46
2-3-1) مفهوم رضایت از شغل 47
2-3-2) تعاریف رضایت شغلی 48
2-3-3) رضایت و انگیزش 49
2-3-4) اثرات رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان 50
2-3-5) رابطه مدیر با کارمند 52
2-3-6) امنیت شغلی 53
2-3-7)  فرآیند ارزیابی عملکرد 54
2-3-8) رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری 54
2-4) عوامل تعیین کننده رضایت شغلی 54
2-4-2) یکسانی حقوق و مزایا 55
2-4-3) شرایط مناسب کاری 55
2-4-4) همکاران مساعد 56
2-4-5) تناسب شغل بافرد 56
2-4-1)تعریف واژه تعارض 58
2-4-1-1) تعارض نقش 58
2-4-2) سیرتکاملی اندیشه تعارض 59
2-4-2-1) دیدگاه سنتی 59
2-4-2-2) دیدگاه روابط انسانی تعارض 60
2-4-2-2) دیدگاه تعامل 60
4-2-3) تعارض: سازنده یا ویرانگر 61
4-2-4) فرایند تعارض 61
2-5) ابهام نقش 69
2-6-1) پژوهش های داخلی 72
2-6-2)) پژوهشهای خارجی 73
 
فصل سوم
3-1) مقدمه 75
3-2) فرایند اجرای تحقیق 76
3-3) روش تحقیق 76
3-4-1) جامعه آماری و روش نمونه گیری 77
3-4-2)  حجم نمونه 77
3-5) ابزار گردآوری داده ها 78
3-6) روایی و پایایی پرسشنامه 80
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 82
 
فصل چهارم
4-1) مقدمه 90
4-2) آمارتوصیفی 90
4-2-1) تحلیل جمعیت شناختی نمونه 90
4-2-1-1) جنسیت مشتری 91
4-2-1-2) سطح تحصیلات مشتری 92
4-2-1-3) وضعیت تاهل مشتری 93
4-2-1-4) سن مشتری 94
4-2-2-1) جنسیت 95
4-2-3) توصیف متغیرهای اصلی تحقیق 99
4-2-3-1) ابهام نقش 99
4-2-3-2) تعارض نقش 100
4-2-3-3) رضایت شغلی 101
4-2-3-4) تعهدکارکنان 102
4-2-3-5) رضایت مشتری 103
4-4) آزمون فرضیه های تحقیق 104
4-4-1) آزمون مدل تحقیق 104
4-3-2) شاخص های برازش مدل 106
 
فصل پنجم
5-1) مقدمه 110
5-2-1) نتایج آمار توصیفی 110
5-2-2) بحث و نتایج آمار استنباطی 111
5-3) پیشنهادات کاربردی بر مبنای یافته های تحقیق 112
5-4) پیشنهادات برای تحقیقات آتی 116
5-6) محدودیت های تحقیق 116
 
پیوست ها
پیوست 1:سوالات پرسشنامه
پیوست 2: خروجی نرم افزار spss
پیوست3: خروجی نرم افزار lisrel
 
فهرست اشکال
شکل 2-1)  شش حالت ارتباط میان رضایت و وفاداری 23
شکل2-2)چرخه رضایت 27
 
فهرست جداول
جدول2-1)مناطق مختلف نمودار چهار بخشی 28
جدول2-2) تکنیک های مدیریت تعارض. 65
جدول 3-1) صفات طیف پاسخی پرسشنامه محیطی 79
جدول 3-2)ترکیب سوالات پرسشنامه 79
جدول4-1) جدول فراوانی جنسیت 91
جدول4-2) جدول فراوانی سطح تحصیلات 92
جدول4-3) جدول فراوانی وضعیت تاهل 93
جدول4-4) جدول فراوانی سن 94
جدول 4-5) جدول فراوانی جنسیت کارکنان 95
جدول 4-6) جدول فراوانی سطح تحصیلات کارکنان 96
جدول 4-7) جدول فراوانی وضعیت تاهل کارکنان 97
جدول 4-8) جدول فراوانی سن کارکنان 98
جدول4-9) توصیف متغیرابهام نقش 99
جدول4-10) توصیف متغیرتعارض نقش 100
جدول4-11) توصیف متغیر رضایت شغلی 101
جدول4-12) توصیف متغیرتعهد کارکنان 102
جدول4-13) توصیف متغیررضایت مشتری 103
جدول4-14) شاخص های برازش مدل 107
جدول 4-15) نتایج آزمون فرضیه های تحقیق 107
 
فهرست نمودارها
نمودار1): مدل تحقیق بر اساس مدل ویلاریس و کولهو( 2001 ) و مدل  فوئن و چوی ( 2012) 7
نمودار2-1) تعریف مفهوم رضایت مشتری . 19
نمودار2-2) ارتباط بین کیفیت محصول/خدمات و رضایت مشتری و سودمندی شرکت 25
شکل2-2)چرخه رضایت 27
نمودار 2-3)مدل شاخص رضایت مشتری آمریکا 31
نمودار 2-4) مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا 31
نمودار 2-5) بخشی از مدل شاخص رضایت مشتری در سوئیس 33
نمودار 2-6) مدل شاخص رضایت مشتری در مالزی 34
نمودار 2-7) مدل شاخص رضایت مشتری در هنگ کنگ. 35
نمودار 2 7) عوامل مؤثر بر تعهد 44
نمودار4-1) نمودار میله ای جنسیت مشتری 91
نمودار4-2) نمودار میله ای تحصیلات مشتری 92
نمودار4-3) نمودار میله ای وضعیت تاهل مشتری 93
نمودار4-4) نمودار میله ای سن مشتری 94
نمودار4-5) نمودار میله ای جنسیت کارکنان 95
نمودار 4-6) نمودار میله ای سطح تحصیلات کارکنان 96
نمودار4-7) نمودار میله ای وضعیت تاهل کارکنان 97
نمودار4-8) نمودار میله ای وضعیت سن کارکنان 98
نمودار4-9) نمودار هیستوگرام ابهام نقش 99
نمودار4-10) نمودار هیستوگرام تعارض نقش 100
نمودار4-11) نمودار هیستوگرام رضایت شغلی 101
نمودار4-12) نمودار هیستوگرام تعهددرک شده کارکنان 102
نمودار4-13) نمودار هیستوگرام رضایت مشتری 103
نمودار 4-15) مدل استاندارد تحقیق 105
نمودار 4-16) محاسبه آماره t 106
 
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران

شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران

هدف از این پایان نامه شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات207
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کار شناسی ارشد MBA و مدیریت

شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران

 
 
مقدمه
 با مطالعه و بررسی تحقیقات و متون مدیریتی مشاهده  می کنیم ، مفهوم کیفیت زندگی کاری  از حدود 30 سال پیش در ادبیات مدیریت مطرح شده که خاستگاه اولیه آن نیاز سازمانها و کارخانجات در نتیجه تعامل با انسانها و مشکلات آنها بوده است چرا که آنها برای تحلیل و ارائه راهکاری به این منظور، به مفهوم پردازی و سازماندهی موضوع کیفیت زندگی کاری پرداختند ( جان پیر و دیگران  ، 2006 ،333 ) . 
بسیاری از محققین نیز معتقدند که امروزه به نوعی تکنولوژی بر زندگی سازمانی افراد چیره گشته که در این رابطه لزوم سازش تکنولوژی با ویژگی های انسانی سازمانها ضروری به نظر می رسد . چراکه مسائلی نظیر زندگی سازمانی ، ارتباطات کاری ، فرهنگ و سبک زندگی و ... مواردی هستند که امروزه باید در طراحی های سازمانی در نظر گفته شوند ( شنکار سرانگ  ،2006، 202 ). 
 
توجهی که امروزه به کیفیت زندگی کاری می شود بازتاب اهمیتی است که همگان برای آن قائلند . 
بسیاری ازکارکنان از کار خود  ناراضی بوده و در پی کاری معنا دارتر می باشند . کیفیت  زندگی کاری یکی از خاستگاههای مهم توسعه سازمانی  است که توسعه سازمانی ترکیب تعامل یافته ای از علم وهنر است که هم زمینه تخصصی عملکرد اجتماعی و هم قلمروئی از بررسی و کاوش علمی را تشکیل می دهد . اخیرا " شیوه های کیفـــیت زندگی کاری به قدری اهمیت یافتــــه است که آن را می توان یک نهضت ایدئولوژیک نامید ( کامینگز و ورلی ،محمد زاده  1375 ) . از آنجائیکه در هر سازمانی مدیریت عامل اصلی راهبری محسوب می شود ، باید بتواند تمامی عناصر آن را هماهنگ پیش ببرد .  
 
به عبارت دیگر به اثر بخشی و بازده مطلوب برساند ، برای اینکه مدیر بتواند سازمان را به اثر بخشی لازم برساند ، باید خود فردی کارا و اثر بخش باشد . از آنجائیکه نیروی انسانی کارا مهمترین سرمایه هر سازمانی و مانند سرمایه و تکنولوژی نمی توان او را خرید یا به وام گرفت ، بلکه باید او را پرورش  داد و با روش های مناسب انگیزه ، تلاش و کوشش را در او ایجاد کرد . استفاده صحیح از منابع انسانی متکی به اقداماتی است که در جهت تعالی جسم و روح کارکنان سازمان به عمل می آید. این اقدامات که شامل امکانات رفاهی خدمات درمانی ، طرحهای تشویقی ،تناسب شغلی ، امنیت شغلی ، طراحی شغل ، اهمیت دادن به نقش و جایگاه فرد در سازمان ، فراهم نمودن زمینه رشد و پیشرفت کارکنان ، آموزش و مواردی از این قبیل می باشد  مجموعا" تحت عنوان کیفیت زندگی کاری در نظر گرفته می شوند.  در ادبیات مدیریت نیز ذکر شده است که بین سطح کیفیت زندگی کاری و عملکرد افراد رابطه مستقیم وجود دارد . این پژوهش نیز در پی یافتن صحت یا سقم همین نظریه می باشد . 
 
 
 
کلمات کلیدی:

سازمان و کارکنان

ارزیابی عملکرد

مدیران بیمه ایران

کیفیت زندگی کاری

 
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
سوالات پژوهش 7
اهداف پژوهش 7
فرضیه های پژوهش 8
تعاریف واژه‌های پژوهش 9
تعاریف عملیاتی 10
 
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی
بخش اول: ادبیات عمومی پژوهش
مقدمه 13

تاریخچه کیفیت زندگی کاری 13

نهضت کیفیت زندگی کاری 15
مفهوم و تعارف کیفیت زندگی کاری 16
شاخص‌های کیفیت زندگی کاری 21
مشارکت در تصمیم‌گیری 23
فضای کاری 23
مزایا، خدمات و امکانات رفاهی 23

شاخص‌های کیفیت زندگی کاری(QWL) والتون 26

حقوق منصفانه و کافی 26
نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد 27
محیط کاری ایمن و بهداشتی 28
تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 28

قانون‌گرایی در سازمان 28

وابستگی اجتماعی زندگی کاری 28
فضای کلی زندگی 29
یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان 29
توسعه قابلیت‌های انسانی 29
تلاش‌های موفق در زمینه کیفیت زندگی کاری 31
نتایج کیفیت زندگی کاری 31
استراتژی‌های بهبود کیفیت زندگی کاری 33

مدیریت مشارکتی 34

تیم های کاری خودگردان 35
غنی وسازی و طراحی مجدد شغل 36
رهبری مؤثر و رفتار سرپرستی 37
برنامه‌های کیفیت زندگی کاری 38

اهداف برنامه های کیفیت زندگی کاری 40

بخش دوم: عملکرد

مقدمه 43
تعاریف عملکرد 43

عوامل مؤثر بر عملکرد فردی 44

توانایی‌های ذهنی 44
توانائی‌های جسمی 45
تناسب بین توانایی‌های فرد و شغل 45
شخصیت 46
عوامل تعیین کننده شخصیت 46
وراثت 46
محیط 46
یادگیری 47
ادراک 47
انگیزش 48
انگیزش و عملکرد 49

تأثیر استرس یا فشار روانی بر عملکرد فردی 50

عوامل مؤثر بر عملکرد گروهی 51
ارتباطات چیست 51
فرایند ارتباط 52

نظریه‌های هدایت و رهبری 53

نظریه‌های خصوصیات فردی و رهبری 53
نظریه‌های رفتار رهبری 53
نظریه‌های موقعیتی و اقتضائی 54
عوامل مربوط به رهبری 55
عوامل مربوط به پیروان 55

عوامل مربوط به موقعیت و شرایط 55

قدرت و سیاست 55
تعریف سیاست 56
رفتار بین گروهی و تعارض 57
تأثیر  تعارض و تضاد بر عملکرد 59

عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی 60

تعریف سازمان 60
ساختار سازمانی 61
تأثیر ساختار بر عملکرد 62
محیط سازمانی 63
تأثیر محیط بر عملکرد سازمانی 63
سیاست ها و رویه های سازمان 64
روش‌های گزینش 64
برنامه‌های آموزش و پرورش 65
ارزیابی عملکرد 65
فرآیند ارزیابی 66
تدوین و تنظیم شاخص‌های ارزیابی عملکرد 66
تدوین و برقراری معیارهای عملکرد 66
ابلاغ و اعلان شاخص‌ها به ارزیابی شونده 66

سنجس عملکرد واقعی 66

مقایسه عملکرد با استاندارد های هر شاخص 67
اعلان نتایج به کارکنان و بحث در چگونگی اصول نتایج 67
اقدام به منظور بکارگیری عملیات اصلاحی 67
محتوای ارزیابی 67
هدف و منظور ارزیابی 68
بازآگاهی و بازخورد 68
شناخت خود 68
بهبود عملکرد 68
سابقه خدمتی 68
برنامه‌ریزی 68
بهسازی 69
انتظارات 69
اجرای تعهدات قانونی 69
روش ها و فنون ارزشیابی عملکرد 69
روش استفاده از ویژگی‌های صفات 69
انتخاب اجباری 70
روش‌ مقیاسی 70
روش وقایع حساس 70
روش رتبه‌بندی 70
روش مقایسه زوجی 71
روش توضیع اجباری 71
سیستم پاداش 71
اتحادیه های کارگری 72
فرهنگ سازمانی 72
تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد 73
بخش دوم: ادبیات ویژه پژوهش
پژوهش‌های خارج کشور 77
پژوهش‌های داخل کشور 87
تاریخچه و شرحی بر شرکت سهامی بیمه ایران 90
آموزش در بیمه ایران 92
مدیریت وجوه و سرمایه گذاری 94
روابط عمومی و اطلاع رسانی 95
تبلیغات و اطلاع رسانی 95
فعالیت اتکایی و بین الملل بیمه ایران 96
اتکایی قبولی 96
اتکایی واگذاری 96
قراردادی 96
اختیاری 96
بیمه های انرژی 97
مکانیزاسیون بیمه ایران 97
طراحی و بهبود سیستم های موجود 97
پشتیبانی فنی 97
عملکرد شبکه 97
ایجاد سیستم های جدید 98
اهداف برنامه ها و امتیازات بیمه ایران 98
 
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 102
روش تحقیق 102
جامعه و نمونه 103
ابزار اندازه‌گیری 105
پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 106
پرسشنامه عملکرد 107
شیوه اجرا 108
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 109
ضریب همبستگی پیرسون 109
ضریب تعیین 110
ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری 110
روایی ابزار اندازه‌گیری 110
پایان ابزار اندازه‌گیری 110
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 113
توصیف آماری اطلاعات جمعیت شناختی 113
توصیف آماری هر یک از سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 116
توصیف آماری هر یک از سوالات پرسشنامه عملکرد 127
توصیف آماری هر یک از فرضیه‌ها 137
آزمون فرضیات 138
فرضیات اخص 138
نتایج آماری هر یک از مؤلفه های متغیر کیفیت زندگی کاری 142
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
مقدمه 152
بحث و نتیجه‌گیری از فرضیه‌های پژوهش 152
محدودیت های تحقیق 169
پیشنهادات 170
توصه های کاربردی 170
پیشنهادات پژوهشی 171
منابع فارسی 173
منابع انگلیسی 177
 
 
 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

*تحقیقات مرتبط با بیمه:

بیمه و مقررات حاکم بر آن

ماهیت بیمه و انواع بیمه در بیمه ایران

روش‌های خصوصی‌سازی و تاثیر آنها بر بیمه
مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانک و بیمه
بیمه و بیمه‌ی مجدد ، بیمه تجاری و بیمه تعاونی
بررسی گسترش همکاری صنعت بیمه و بازار سرمایه
پایان نامه کارشناسی رشته بیمه با عنوان پیشگیری از حوادث
شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران
رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه
بررسی نقش بیمه عمر و پس انداز در اقتصاد خانواده و اجتماع در ایران
خصوصی سازی شرکت های بیمه دولتی در اجرای اصل 44 قانون اساسی
خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها
ارائه مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمه‌های بازرگانی استان یزد
پایان نامه رشته بیمه و اقتصاد با عنوان بررسی نقش بیمه عمر و پس انداز در چرخه اقتصادی
خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها (142 صفحه)
تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ
دانلود پایان نامه دوره کارشناسی مدیریت بیمه با عنوان بیمه آتش سوزی و دلایل عدم گرایش افراد به آن
بررسی تاثیر میزان بکارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی تاثیر میزان بکارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

بررسی تاثیر میزان بکارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر میزان بکارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات201
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیرشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

هدف اولیه تحقق ارائه چهارچوبی از میزان و چگونگی اثرگذاری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی می‌باشد که این موضوع به مدیران کمک خواهد کرد تا نسبت به اثرات فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان آگاهی یابند و به آنها در جهت حل مشکلات سازمان (از نظر ساختاری) یاری خواهد رساند.

 


دوم: شناخت بهتر فناوریهای اطلاعاتی و پیشرفتهای حاصله در این زمینه در جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان.
سوم: بررسی رابطه میان فناوریهای اطلاعاتی و ابعاد ساختار سازمانی جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان.
چهارم: بررسی وضعیت سازمان مورد مطالعه (شرکتهای سهامی بیمه ایران) از لحاظ بهره‌گیری فناوریهای اطلاعاتی.
پنجم: فهم اینکه متغیر فناوری اطلاعات بر کدامیک از ابعاد ساختاری سازمانی بیشترین تاثیر را دارد.

 

 

 

 

دوران جدید که به عصر اطلاعات یا انفورماتیک معروف شده نوید دهنده جهانی نو با شیوه‌های نوین بکارگیری اطلاعات است. تاثیر شگرفی که فناوری اطلاعات در دو دهه اخیر بر کار و زندگی بشر گذاشته در خلال تمدن چندین هزار ساله او سابقه ندارد. IT یا بعبارتی کاربرد علمی نظامهای کامپیوتری توانسته علوم مختلف را یاری دهد که هر یک گامی بلندبر داشته‌اند. (فلاح همت‌آبادی، 1382، صفحه 3) سازمانها نیز در این دوران به مثابه «مغزهای پردازش کننده اطلاعات»  در نظر گرفته می‌شوند. سازمانها سیستمهای اطلاعاتی هستند. هر جنبه‌ای از عملکرد سازمان بستگی به پردازش اطلاعات دارد و مدیران تصمیمات خود را از طریق پردازش اطلاعات اتخاذ می‌کنند. با پیدایش اینترنت و اینترانت سازمانها مترادف با جریان اطلاعات گردیده‌اند. (مورگان به نقل از وارث 1380، صفحه 124)

 

 


همچنین در سازمانهای امروزی مدیران مجهز به رایانه‌های شخصی شده‌اند که نه تنها امکان دسترسی به پایگاههای مرکزی داده‌ها را برای آنها فراهم می‌کند بلکه به آنها اجازه می‌دهد که خود اطلاعاتی را ایجاد نموده و در پایگاههای اطلاعاتی ذخیره نمایند. مدیران در جوامع کنونی در جمع‌آوری اطلاعات و ذخیره‌سازی آن روی به عدم تمرکز آورده‌اند. در ده سال آینده یافتن مدیری که بطور منظم از کامپیوتر برای نظارت بر فعالیتهای سازمانی خود و همچنین جمع‌آوری اطلاعات اولیه برای تصمیم‌گیری استفاده نکند غیرعادی بنظر خواهد آمد غیر معقول نیست که پیش‌بینی کنیم در آینده بسیار نزدیک سازمانها بر اساس شبکه اطلاعاتی خود ساختاربندی خواهند شد. در آینده مدیران با استفاده از سیستم اطلاعاتی قادر خواهند شد که به طور اثربخش فعالیتها را هماهنگ و کنترل نمایند و نیاز به دوائر ستادی و تعداد زیادی از مدیران میانی را کاهش دهند.

 

 

استیفن را بینز در کتاب تئوری سازمان برخی از تبعات انقلاب حاصله در فناوری اطلاعاتی که امکان وقوع آن هست را بدین گونه بر می‌شمارد:
1- بوجود آمدن ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز در سازمان 
2- بوجود آمدن سازمانهای تخت‌تر (سطح‌تر)
3- امکان کار کردن دهها میلیون نفر از کارگران و کارمندان در منزل 
(رابینز، 80، ص 417)

 

 

 

بنابر شواهدی که ارائه گشت امروزه IT بعنوان ابزار استراتژیک مطرح است. در این شرایط حساس که کشورهای صنعتی سخت غرق در انقلاب ناشی از فناوریهای اطلاعاتی، کامپیوتر و میکروالکترونیک هستند کشورهای در حال توسعه در حاشیه قرار می‌گیرند. ولی در آینده این کشورها یا با بدست آوردن و بکارگیری دانش در جهت سرعت بخشیدن به حرکت چرخهای اقتصادی و اجتماعی خود جلو خواهند رفت یا در بازار رقابت فشرده و در حال افزایش جهانی واپس خواهند رفت.

 

 

 

 

بیان مساله:

فن‌آوری اطلاعات در عصر انفجار اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت و دگرگونی است. سیستمهای مختلف رایانه‌ای هر روزه در نهادهای مختلف اقتصادی اجتماعی و صنعتی و اداری جهان پیشرفته، بیشتر و بیشتر ریشه دوانیده و در روند تصمیم‌گیریهای درون سازمان تحولات اساسی ایجاد می‌کنند. بهره‌گیری از امکانات ناشی از توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر برای تسریع در عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمانها، باعث شده است که در کشورهای توسعه یافته اینگونه سیستمها تقریباً در بیشتر رشته‌ها بکار گرفته شوند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورمان ایران سازمانها تمایل زیادی برای بهره‌گیری و استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی از خود نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع که در آینده هیچ عاملی مانند فناوری اطلاعات قادر به تغییر طراحی سازمانها نخواهد بود. تحقیق در این زمینه امری ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر با توجه به تمایل سازمانهای کشور ما جهت استفاده از فن‌آوریهای اطلاعاتی لازم است مدیران پیشاپیش از اثراتی که احتمالاً این فناوریها بر سازمان، افراد و… می‌گذارند آگاهی یافته و با چشمانی کاملاً باز فن‌آوریهای اطلاعاتی را وارد سازمان کرده (متناسب با سطوح مدیریت و مهارت کاربران) و از آنها استفاده نمایند. با در نظر گرفتن این موارد در تحقیق حاضر به بررسی اثرات ناشی از کاربرد فن‌آوریهای اطلاعاتی در سازمان بر ساختار سازمانی خواهیم پرداخت و به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد که:

 

 

کاربرد فن‌آوری اطلاعات چه اثراتی بر ساختار سازمانی دارد؟

 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب
 
فصل اول: معرفی تحقیق 3
مقدمه: 5
تعریف موضوع: 6
بیان مساله: 8
اهداف تحقیق: 9
اهمیت و ضرورت تحقیق: 10
فرضیات تحقیق: 12
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های اصلی تحقیق 12
- فناوری اطلاعات: 12
- پیچیدگی: 13
- رسمیت: 13
- تمرکز: 14
نسبت‌های پرسنلی: 14

 

 

 

فصل دوم :ادبیات نظری و تجربی تحقیق 15
قسمت اول:فن‌آوری اطلاعات 16
مقدمه: 17
تکنولوژی (فن‌آوری) : 19
1- پژوهش وود وارد: 22
3 ـ مطالعات جیمز تامپسون: 26
تعریف فن‌آوری اطلاعات: 28
تاریخچه فن‌آوری اطلاعات: 30
مولفه‌های فن‌آوری اطلاعات: 37
معرفی چند نمونه از فن‌آوریهای اطلاعاتی: 38
ـ کاربرد فن‌آوری اطلاعات در سازمانها: 41
ب) کاربرد اطلاعاتی: 42
ناخشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: 43
خشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: 44
2 ـ بیمارستان کینگستون: 45
سیستم اطلاعات چیست؟ 46
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: 50
1 ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) 50
سیستمهای اطلاعات مدیریت چهار گونه گزارش تولید می‌کند: 51
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری با بازده قوی: 53
خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری: 53
ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: 55
معماری سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: 56
سیستم اتوماسیون اداری(OAS) 57
سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS 60
سیستمهای کارهای دانش‌بر KWS : 61
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: 63
مزایای فن‌آوری اطلاعات: 66
محدودیتهای فن‌آوری اطلاعات: 67
قسمت دوم:سازمان و ساختار سازمانی 69
مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان» 70
نگاهی به تعاریف سازمان: 71
ـ سازمان از نظر «Pfiffner & sherwood»: 72
سازماندهی (Organizing): 78
1- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف. 79
3- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی) 85
4- سازماندهی بر مبنای زمان: 87
6- سازمان مبتنی بر بازار: 90
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس: 94
ابعاد ساختاری: 102
فنون رسمی سازی: 105
نسبتهای پرسنلی: 112
فرهنگ چه می‌کند؟ 121
قسمت سوم:پیشینه تحقیق 123
پیشینه تحقیق: 124
الف) تحقیقات خارج از کشور: 124
1- بررسی و پژوهش اسمیت 124
بررسی و پژوهش ویگاند: 125
تحقیق فیفرولبلباسی: 126
تحقیقات تریست و بمفورد: 128
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: 129
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: 132
قسمت چهارم:- ساختار و تشکیلات شرکت سهامی بیمه ایران ، 134
بیمه چیست؟ 135
نگاهی به بیمه ایران: 135
معرفی مجتمع‌ها و شعب بیمه‌ای شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران: 137

 

 

 

فصل سوم: روش و روش‌شناسی تحقیق » 144
مقدمه: 145
جامعه آماری مورد مطالعه: 145
روش جمع‌آوری اطلاعات: 145
ابزار اندازه‌گیری: (معرفی پرسشنامه) 147
- تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه: 149

 

 


فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق » 151
تجزیه و تحلیل اطلاعات: 152
الف) توزیع فراوانی‌های مشاهده شده: 152
1- اطلاعات جمعیت شناختی: 152
نمودار میزان استفاده از سیستم پشتیبانی از مدیران ارشد 157
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل: 167
تعریف شاخصها: 168
ضریب چولگی: 168
معرفی ضریب همبستگی پیرسون 176

 

 


فصل پنجم:بحث و نتیجه‌گیری تحقیق 185
مقدمه: 186
مروری بر ابعاد IT: 187
نتیجه‌گیری از فرضیه اول: 188
نتیجه‌گیری از فرضیه دوم: 189
نتیجه‌گیری از فرضیه‌ سوم: 190
نتیجه‌گیری از فرضیه چهارم: 191
پیشنهادات تحقیق: 192
الف: پیشنهاد برای سازمان : 192
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی: 195

 

 

 

*تحقیقات مرتبط با بیمه:

بیمه و مقررات حاکم بر آن

ماهیت بیمه و انواع بیمه در بیمه ایران

روش‌های خصوصی‌سازی و تاثیر آنها بر بیمه
مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانک و بیمه
بیمه و بیمه‌ی مجدد ، بیمه تجاری و بیمه تعاونی
بررسی گسترش همکاری صنعت بیمه و بازار سرمایه
پایان نامه کارشناسی رشته بیمه با عنوان پیشگیری از حوادث
شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران
رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه
بررسی نقش بیمه عمر و پس انداز در اقتصاد خانواده و اجتماع در ایران
خصوصی سازی شرکت های بیمه دولتی در اجرای اصل 44 قانون اساسی
خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها
ارائه مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمه‌های بازرگانی استان یزد
پایان نامه رشته بیمه و اقتصاد با عنوان بررسی نقش بیمه عمر و پس انداز در چرخه اقتصادی
خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها (142 صفحه)
تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ
دانلود پایان نامه دوره کارشناسی مدیریت بیمه با عنوان بیمه آتش سوزی و دلایل عدم گرایش افراد به آن
بررسی تاثیر میزان بکارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA

ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA

هدف از این پروپوزال ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با روش تحلیل پوششی داده ها DEA بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات123
حجم476 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA

 

 

 

 


هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با روش تحلیل پوششی داده ها DEA  بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

 

 


چکیده
شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و. تاثیر بسزایی دارد. در بین ارکان مختلف، شبکه های فروش، نمایندگی های بیمه به لحاظ تعداد و گستردگی جغرافیایی از اهمیت دو چندانی برخوردارند. بنابراین عملکرد آنان می تواند، تأثیر شگرفی بر بینش، نگرش و درک بیمه گزاران نسبت به شرکت بیمه داشته باشد.

 

 

لذا ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه به منظور اطلاع از کیفیت و چگونگی عملکرد آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش کارایی 60 نماینده شرکت سهامی بیمه ایران فعال در استان گیلان که کارمزد دریافتی ماهانه آنها بین20 الی70 میلیون ریال می باشد، با دو روش تحلیل پوششی داد ه ها BCC –O با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب (ضریب خسارت) به عنوان ورودی و روش دوم با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب به عنوان خروجی با استفاده از مدل مهرگان مورد بررسی قرارگرفت. اطلاعات مربوط به هزینه عملیاتی و پرسنلی نمایندگان از دفاتر نمایندگی گرفته شد و مقادیر مربوط به حق بیمه و محاسبه ضریب خسارت از  اطلاعات پایگاه داد ه های حسابداری شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان اخذ گردید. با توجه به نتایج بدست آمده با هر دو روش 14 نماینده کارا و 46 نماینده ناکارا شدند. تفاوت دو روش در مقدار کارایی های نمایندگان می باشد که بیانگر این است در روش دوم با در نظر گرفتن خروجی نامطلوب نتایج حاصله دقیق تر می باشد. ضمنا سایر نمایندگان می توانند با الگو قراردادن نمایندگان کارا به عنوان مرجع (الگو) و رساندن ورودی و خروجی های شان به واحدهای مجازی پیشنهادی یا همان  نقاط تصویر به سطح مطلوبی از کارایی برسند. نمایندگان بیمه باید با شناخت کامل از صنعت و بازار بیمه حق بیمه دریافتی از بیمه گزاران را افزایش دهند، تا به سطح قابل قبولی از کارایی برسند.

 

 

 

کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، کارایی، شبکه فروش، صنعت بیمه، خروجی نامطلوب

 

 

 

مقدمه
ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به سنجش و اندازه‌گیری، ارزش‌گذاری و قضاوت درباره عملکرد سازمان در دوره معینی پرداخته و در صورتی که با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء عملکرد سازمان‌ها می‌گردد(صالح زاده و دیگران، 1390). اندازه گیری کارایی به عنوان یکی از مهمترین روش‌های ارزیابی عملکرد و بهره وری یک شرکت، همواره مورد توجه محققان قرار داشته است. (Niknazar,2011 ؛ اجلی و صفری، 1390) کارایی بیانگر این مفهوم است که یک سازمان در یک دوره زمانی مشخص، به چه میزان توانسته است از منابع خود در راستای تولید استفاده نماید. بنابراین کارایی، معیار عملکرد یک سیستم سازمانی است که بر میزان منابع (ورودی ها) استوار شده است. به عبارت دیگر کارایی، میزان مصرف منابع برای تولید مقدار معینی، محصول است. (مهرگان، 1391ص38). قدم ابتدایی در زمینه بهبود کارایی و بهره وری، "اندازه گیری" است. اندازه-گیری کارایی و بهره وری شرایطی را فراهم می آورد تا مدیران سازمان دریابند در چه وضعیتی قرار دارند و بتوانند برای بهبود شرایط فعلی برنامه ریزی کنند (امامی میبدی و دیگران، 1388).

 

 

 

 

سازمانها برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها و الگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود بهره گیرند. ارزیابی عملکرد، ضرورتی بنیادین در رویارویی و سازگاری با تحولات و بهبود مستمر فعالیت هاست. امروزه در صنعت بیمه به دلیل ورود شرکت های متعدد بخش خصوصی، شرایط رقابتی ویژه ای حکمفرما شده است به طوری که شرکت های با عملکرد و توان رقابتی بالا، قادر به ادامه حیات خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد تا این شرکت ها ضمن ارزیابی عملکرد خود نسبت به سایر شرکت ها، با شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد زمینه را برای بهبود مستمر خود فراهم نمایند(میثم شفیعی ودیگران،1391).خدمات بیمه ای نقشی مهم در اقتصاد ملی ایفا می کنند و تاثیرات عمیقی بر رفتار بخش های مختلف اقتصادی دارند. امروزه با تغییرات بنیادین در اقتصاد دنیا، شرکت های بیمه ای نیز دچار تغییرات اساسی شده اند. از جمله این تغییرات اساسی، افزایش کمی مؤسسات بیمه ای و حضور بیش از پیش بخش خصوصی در این عرصه از فعالیت های اقتصادی است، به طوری که این حضور نسبت به سال های گذشته تقریبا چندین برابر رشد داشته است. صنعت بیمه از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اعتبار و اهمیت خاصی دارد و ارزیابی کارایی شرکت های بیمه علاوه برآگاهی دادن به ذی نفعان، باعث افزایش رقابت، پویایی صنعت و توسعه پایدار و متوازن جامعه می شود.

 

 

 


شرکت های بیمه برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها والگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود و فعالیت های جاری در سازمان بهره گیرندAdler & Golany ,2001)).توسعه یافتگی یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بوده و صنعت بیمه پشتوانه راسخی است که سهم چشمگیری در تحقق این مهم خواهد داشت.همزمان با تعریف بهره وری روش های متعددی نیز برای اندازه گیری آن ارائه شده است. روش های مختلفی جهت اندازه گیری و ارزیابی کارایی سازمانها  وجود دارد که در یک طبقه بندی کلی آنها را به مدل های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می کنند(امامی میبدی و دیگران، 1388؛ آذر، 1386 ؛ مهرگان، 1391، ص 25). در روشهای پارامتریک با استفاده از تکنیک های مختلف آماری و اقتصادسنجی، نسبت به تعیین کارایی اقدام می گردد و در روشهای ناپارامتریک از مدل های برنامه ریزی ریاضی(بهینه سازی تابع هدف) کارایی هر واحد محاسبه می گردد (مهرگان،1391، ص 25). 

 

 

 

فرآیند ارزیابی عملکرد، فرآیندی است که به سازمان این فرصت را می دهد که مشکلات را شناسایی کند و عمل صحیح را قبل از اینکه مشکلات بزرگ شوند، انجام دهد(Kueng, 2000 ). دو روش عمده ای که برای تخمین کارایی بنگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، روش مرز تصادفی  و روش تحلیل پوششی داده ها است. در روش تحلیل پوششی داده ها، تخمین کارایی با استفاده از سیستم برنامه ریزی ریاضی صورت می گیرد. در این روش محدودیتی در انتخاب نهاده و ستاده ها وجود ندارد البته به شرط آن که تعداد بنگاه ها به اندازه کافی زیاد باشد. اما روش تحلیل مرز تصادفی با استفاده از روش های اقتصادسنجی به تخمین کارایی می پردازد (همتی و همکاران،1386).

 

شرکت های بیمه ای سعی دارند با استفاده بهینه از امکانات موجود، خدماتی ارائه دهند که به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بالایی باشد. کارایی از معیارهای اساسی برای سنجش عملکرد سازمانی است که بیانگر نسبت خروجی یک مجموعه به ورودی های آن را نشان می دهد، اما با افزایش تعداد خروجی ها و ورودی ها، اندازه گیری کارایی با شیوه های سنتی بسیار دشوار است، بنابراین یکی از روش های بسیار کارآمد جهت ارزیابی عملکرد واحدهای مشابه که به دلیل خصوصیات مطلوب، خروجی های گسترده و تحلیل ناکارایی بنگاه ها در بیش از  سه دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، روش تحلیل پوششی داده هاست. در این پژوهش، با استفاده از شاخص کارایی، ارزیابی عملکرد شبکه فروش شرکت  بیمه صورت گرفته و برای بدست آوردن کارایی هم از تکنیک تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. 

 

 

 

 


 

 

 

 


فهرست مطالب
چکیده .1

فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-    مقدمه .3                                                           
1-2-    بیان مسئله 4
1-3-    اهمیت  و ضرورت تحقیق5
1-4-    اهداف تحقیق8
1-5-    مدل تحقیق 9
1-6- تعریف متغیرهای پیشنهادی تحقیق 10 
1-7- سوالات تحقیق 12
1-8- روش تحقیق.12
1-8-1- روش گردآوری اطلاعات .12
1-8-2- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 12
1-9-  قلمرو تحقیق 13
1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.13

 

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه  18 
2-2- ارزیابی عملکرد . 19
2-3- تحلیل پوششی داده ها 21             
2-4- مدل های اصلی تحلیل پوششی داده ها 22
2-4-1- مدلCCR . 23
2-4-1-1- مدل مضربی CCR ورودی محور  .25
2-4-1-2- مدل مضربی CCR خروجی محور.26
2-4-2- مدل BCC 27
2-4-2-1- مدل مضربی BCC ورودی محور 27 
2-4-2-2- مدل مضربی BCC خروجی محور.28
2-5- مروری بر تحقیقات انجام شده با استفاده DEA .29
2-5-1- تحقیقات خارجی .29
2-5-2- تحقیقات داخلی 30
2-6- مروری بر تحقیقات انجام شده درصنعت بیمه  با استفاده DEA32
2-6-1- تحقیقات خارجی . 32
2-6-2- تحقیقات داخلی   35
2-7- ورودی ها  و خروجی های نامطلوب در DEA .  39
2-7-1- مدل خروجی نامطلوب  40 
2-8- مروری بر تحقیقات انجام شده با خروجی نامطلوب. 41
2-9- مدل تحقیق . 43   

 


   
    
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه . 45
3-2- روش تحقیق  46
3-3- جامعه آماری . 46
3-4- روش گردآوری اطلاعات  47
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 47
3-6- رتبه بندی واحدهای کارا 48
3-6-1- روش اندرسون- پترسون  48
3-6-2- روش کارایی متقاطع . 48
3-7- ورودی و خروجی های تحقیق .49
3-7-1- ورودی ها .49
3-7-2- خروجی ها .49
3-7-3- ورودی و خروجی نمایندگی بیمه . 50
3-8- نمونه ای از حل مدل تحلیل پوششی داده ها 53
3-8-1- روش اول مدل BCC  خروجی محور .53
3-8-2- روش دوم خروجی نامطلوب مهرگان .54

 

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 57
4-2- ارزیابی و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مدل .58
4-2-1- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب به عنوان یک عامل ورودی 58
4-2-2- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب با تغییر متغیر به عنوان یک عامل خروجی
.65
4-3- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری .71

 

 


فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه .75
5-2- سنجش کارایی نمایندگان با روش های فعلی 75 
5-3- پاسخ به پرسش های تحقیق 77
5-4- بحث و نتیجه گیری . 84
5-5- پیشنهادات برخاسته از تحقیق .85
5-5-1- پیشنهاد برای نمایندگان بیمه . 85
5-5-2- پیشنهاد ها برای شرکت های بیمه . 86
5-5-3- پیشنهاد ها برای بیمه  مرکزی . 87
5-6- پیشنهاد برای تحقیقات آینده . 87
5-7- محدودیت ها. 87

 

منابع و مأخذ
الف – منابع فارسی .  89
ب - منابع خارجی . 92

پیوست ها 
پیوست الف – شناخت بیمه و تاریخچه آن   94

 

 

 

 

فهرست جداول
جدول(2-1)خلاصه ای بر فعالیتهای DEA.38
جدول(3-1) جدول(3-1) ورودی ها( )و خروجی های( )،نماینده  بیمه50 
جدول(4-1) نتایج ارزیابی نمایندگی های بیمه و واحدهای مرجع با دیدگاه اول 59                                                          
جدول (4-2) نمایندگان کارا در دیدگاه اول . 62
جدول (4-3) نقاط تصویر واحدها به منظور کارا شدن در دوره بعدی فعالیت در دیدگاه اول 62
جدول (4-4) نقاط تصویر (واحد مجازی )برای نمایندگی 7343 65
جدول(4-5) تبدیل خروجی نامطلوب به خروجی مطلوب بر اساس مدل مهرگان 66
جدول(4-6) : نتایج ارزیابی نمایندگی های بیمه و واحدهای مرجع با دیدگاه دوم  66
جدول (4-7) نمایندگان کارا در دیدگاه دوم 68
جدول(4-8 ) : نقاط تصویر نمایند گی ها در دیدگاه دوم 69
جدول (4-9) : رتبه بندی واحدها بر اساس دو دیدگاه  72
جدول (5-1) رتبه بندی نمایندگی های بیمه بر اساس روش فعلی  76 
جدول (5-2) تعداد و درصد نمایندگان کارا و ناکارا .78 
جدول (5-3) مقایسه تعداد واحدهای کارا و ناکارا و مقایسه میانگین کارایی 78 
جدول (5-4) مقایسه نتایج حاصل از سنجش کارایی دیدگاه اول و دوم.79 

 

 


فهرست اشکال

شکل(1-1) مدل کلاسیک واحد تصمیم گیرنده  8
شکل (1-2) ورودی و خروجی دفاتر نمایندگی 11
شکل(2-1) مدل کلی تحلیل پوششی داده ها22  

 

 


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود